|
Post by gamechanger on Apr 25, 2019 10:41:21 GMT
Hvis I bliver 21 mennesker, der skal mødes og have det her projekt op at køre, er der en del ting, I skal overveje, hvordan I griber an. For 21 mennesker bliver ikke enige, Jeg har kigget lidt med i denne tråd i et stykke tid nu, og jeg synes det er et rigtig godt indslag du kom med Gamechanger.
Jeg har selv arbejdet som frivillig arrangør af en mindre festival i 5 års tid, også der havde vi én stor arrangør gruppe, som bestod af alle arrangøre. Vi havde dog forskellige ansvarsområder, så som sikkerhed, pølsevogn, stagehands osv... Det er selvfølgelig ikke relevante grupper til dette projekt, men jeg synes lige som Gamechanger at det er en super god ide at lave små teams, som kan fokusere på bestemte emner der er vigtige for projektet. Men en ting jeg dog har oplevet også kan have stor værdi er at tage nogle emner op i plenum. Det kan være problematiske emner der er svære at komme til en konklusion i, men det kan også være noget som et team er kommet frem til er vigtigt for alle at kunne sige noget om. Et eksempel fra min tid som festival arrangør var et emne som vores politik om stoffer på festivalen. Det var et emne der fyldte meget og alle havde en mening om det, derfor var det også vigtigt at give alle et lille talerum så ingen følte sig overset.
Derfor synes jeg klart at det med teams der kan fokusere på en bestemt ting er en fantastisk ide, men måske det også stadig giver mening at tage nogle ting i plenum. Det er selvfølgelig kun set ud fra min erfaring, men det kan vel være stof til eftertanke når projektet startes mere hands-on.
Det kan jo også være at det kommer naturligt hvad der er team emner og hvad der er plenum emner, men jeg vil mene det er en god tanke at have i baghovedet Eller så lyder det fedt med al den opbakning i har fået indtil videre! Tusind tak! :Dog i lige måde! Og ja, nogle emner er helt sikkert ting, man skal diskutere i plenum, fordi det er relevant for alle. Udfordringen bliver dog også, at alle ikke bliver enig. Så de skal nok have tænkt igennem, hvem, der må have beføjelsen til at sige 'nu lukker vi debatten, og så træffer vi et valg'. Om det så skal være en særlig gruppe, der sidder med det, om det er vores 'projektledere' eller om det simpelthen skal omdefineres til et demokratisk valg - åbent eller hemmeligt - skal nok være afgjort på forhånd. Det kunne f.eks. være noget a la, at mens teamsne så er ude og brainstorme i deres område, så forsøger projektlederne at omdefinere de mange forslag og tanker til konkrete valg, der så kan stemmes om. Men det kommer jo meget an på, hvad det er, og hvor nødvendigt det er med det enkelte emne, der bliver taget op. Noget konkret og simpelt kunne være den alder, man skal have for at være med. Så lave en stemmeseddel ved de typiske aldersgrænser: - Alle, uanset alder - 13 år (SoMe grænsen) - 15 år (Seksuelle lavalder) - 18 år (myndig) Have diskussionen i plenum om fordele og ulemper, og så stemme bagefter om det. F.eks. så have en ekstra regel, om at er der stort set lige fordeling mellem to aldersgrænser bliver det den høje, eller den lave af dem, men defineret på forhånd, så man kan tage det med i sin betragtning, når man vælger. Aldersgrænsen tænker jeg er relevant, fordi det også siger noget om målgruppen, man skal forsøge at henvende sig til ved nye spillere. Og det er noget, der er mange holdninger til, men hvor det trods alt er 'nemt' at sige, at her har vi grænsen og den har vi kollektivt besluttet, og så arbejder vi ud fra den. Men der er helt sikkert emner, der vil være langt mere komplicerede. Også bare at definere om til et valg. Nogle gange er det også bare relevant at få en dialog op, men hvor en beslutning kan vente til et opfølgende møde eller hvor en fælles beslutning måske slet ikke er nødvendig. Det skal der også være en, der kan have bemyndigelse til at sige. Sandsynligvis projektlederne
|
|
|
Post by The Ghost on Apr 25, 2019 15:44:27 GMT
Tak for jeres indslag. Det er rigtigt, at der er mange ting at overveje og planlægge. Vi er så småt ved at overveje, hvordan vi bedst planlægger et fremtidigt fællesmøde, for alle der vil deltage. Jeg kan ikke tale på Beedles vegne, men personligt har jeg ikke været med til så stort et projekt før. Selv om jeg er enormt motiveret omkring det. Der vil uden tvivl ske fejl eller opstå mangler undervejs - og vi håber også på at få flere med, der kan være med til at holde det hele kørende, så det ikke bare er os to mutters alene. Det var aldrig tanken, at det skulle være et "alene-projekt". Det har hele tiden været tanken det skulle være et fælles projekt, for folk der ville det. Vi vil også gøre vores bedste for, at tingene går så glat og simpelt som vi kan gøre dem. Men derfor er det klart at Beedle og jeg selv er initiativtagerne. Når IRL-ting ellers giver os tiden til det, regnede vi skam også med at sætte os og snakke tingene godt igennem. I kan være ganske rolige: Vi tager næppe en beslutning, uden at have diskuteret den godt først. Vi vil gerne give det hele en god start! Personligt har jeg overvejet, hvad vi skal stille op med så mange folk. Det er vildt fedt at så mange vil være med! Og det viser måske netop også noget vi har manglet. En fælles front mod nogle af vores fælles problemer. Så jeg syntes det er super interessant med jeres pointer og helt klart noget vi vil have i mente, når vi snakker om tingene fremover! Jeg kan ikke love det kommer til at gå præcis efter den model, der er stillet op her. Men den har inspireret og givet nogle gode tanker på området.
|
|
Krystal
Administrator
{ kodenørd & sideadmin }
|
Post by Krystal on Jun 14, 2019 18:44:01 GMT
Er der nogen tidshorisont på, hvor længe spørgseskemaet kører, og hvornår den videre planlægning kommer til at foregå? ^^
Nu er vi selvfølgelig gået ind i sommerperioden, men jeg er super nysgerrig på, hvad det hele bliver til!
|
|
|
Post by The Ghost on Jun 15, 2019 9:00:14 GMT
Jeg kan godt forstå I er nysgerrige Projektet er stadig en ting: Vi har ikke glemt det eller lagt det på hylden. Desværre har både Beedle og jeg været stærkt optaget af eksamener - og de er ikke helt slutte endnu. Det har sat projektet lidt i bero, til vi begge har tid til at sætte os og snakke om de næste skridt. Vi har dog snakket lidt om hvad vi vil. Spørgeskemaet er i princippet slut. Folk kan vist stadig besvare det, hvis de vil - men vi har fået...Jeg tror sidst jeg kiggede, helt op til 60 svar. Vi har fået mange gode tanker og ideer. Og mange der gerne vil deltage yderligere. Derfor er tanken nu at vi vil beslutte os for en platform, hvor vi kan organisere disse folk. Et sted, hvor vi sammen kan begynde at brainstorme og sammen kan finde ud, af hvad det næste logiske skridt for vores samlede indsats skal være. Som nævnt før, har vi snakket om at organisere et fysisk møde, som det først, hvor enten vi alle eller nogle udvalgte kan samles. Så det er den umiddelbare plan. Sommerferien vil måske skabe nogle naturlige forsinkelser, hvis enten en af os eller andre skal på ferie. Men personligt håber jeg på at projektet tager endnu et hop fremefter, lige så snart Beedle og jeg har sat os ned og snakket tingene igennem. I kan godt forvente en mail eller discord-besked i løbet af sommeren, der hidkalder de interesserede. Jeg har ikke nogen fast tidshorisont. Formentlig går der endnu nogle uger, før Beedle og jeg begge har tid. Jeg beklager ventetiden, men håber folk stadig er interesserede!
|
|
|
Post by Beedle on Jun 30, 2019 19:12:40 GMT
Lille update herfra: Jeg har været en sløv snegl med eksamener og det bratte chok af at være nyuddannet, men nu kører toget og I kan glæde jer til at høre mere fra The Ghost og jeg i en nærmere fremtid! Jeg kan fortælle, at jeg har omtrent 9 siders noter og citater fra alle de 62 hjælpsomme mennesker, der har besvaret med konstruktive forslag. Nogen var mere rettet imod hvad rollespilssider selv kan gøre end hvad vi sammen kan gøre som fællesskab. Dem tænkte jeg at dele herinde, når jeg er færdig med sorteringen, så alle kan få adgang til det og eventuelt bruge det til selv at reflektere lidt. Jeg er i hvert fald blevet klogere nogen ting og det ville da være synd, at det skulle gå til spilde, bare fordi det ikke lige var fordi det var det vi ledte efter svar på!
|
|
|
Post by The Ghost on Jul 2, 2019 13:01:43 GMT
Vi er nu færdige med at sætte en discordserver op. - Vi opfordre alle til at holde øje med os. Især jer over discord, da vi ikke på forhånd kan skrive hvem vi er. En random venneanmodning er formentlig en af os, der gerne vil sende jer en invitation. Alle må være med. Så sidder du og fortryder eller var du ikke med til spørgeskemaet? Så prik os på skulderen og modtag en invitation!
|
|
|
Post by The Ghost on Mar 5, 2020 9:18:08 GMT
Jeg vil blot minde folk om at rollespilsprojektet stadig er i live - og vi har planer! Nåede I ikke med? I kan stadig nå det! Blot skriv her eller sendt mig en PM, så sørger jeg for I bliver inviteret med i vores discord. Jo flere der vil være med, enten for direkte at hjælpe til eller blot for at vise sin støtte, er velkommen. Jo flere vi er, jo mere kan vi nå.
|
|